Jeg gav mig selv den opgave, at jeg vha. denne blog ville finde ud af, hvad Refworks Vidensbank er for en størrelse. Og her er svaret:
Refworks Vidensbank er en blog, der vedligeholdes som en wiki af forfatterne, og bruges
af brugerne som et (mere eller mindre) statisk website.
Og hvordan
er jeg så nået frem til den konklusion? Jeg har fundet nogle definitioner
på blogs og wiki, lavet en afstemning ude til højre på min egen blog og kommunikeret (på
mail) med en kollega på Aalborg Universitetsbibliotek (AUB) omkring
definitionen.
Jeg synes
ikke selv, at Refworks Vidensbank passer 100 % ind i definitionerne, og jeg kan
se på den lille uvidenskabelige undersøgelse her på min blog, at den
ikke er let for andre at placere. For i dag mener 50 %, at det er en blog, 37 % at det er
en wiki, og 12 % at det er en blanding af blog og wiki.
Men da jeg
fik ovenstående konklusion i min mailboks fra kollegaen på AUB, faldt det hele på
plads. Kollegaen uddyber sin konklusion: ”Siden
er en ”ordinær” hjemmeside fra brugerens perspektiv, siden brugeren ikke kan
tilføje eller redigere indhold (som på en wiki) eller forventer regelmæssige
opdateringer (som på en blog). Set fra vores perspektiv er siden en form for
wiki, hvor vi (UCN og AUB) kan redigere og tilføje indhold, uafhængigt af
hinanden – altså en wiki. Og endelig er Wordpress formelt set en blog-host, så
teknisk set er det en blog”.
Men er det så overhovedet vigtigt, hvad det er for en type?
Iflg. (Kyrnin) er brugerne nok ret ligeglade. Hun
hævder: ”Do Your Readers Care? The
average internet reader doesn't know that he or she is reading a blog, a wiki,
or something else entirely. Why do you care so much about what your site is
called? If you're providing the information that your readers want (or, in the
case of a wiki, your readers are providing it), then whether you do it in a
fancy blog program, using a self-designed web layout, or with the help of a
wiki, it's all good”.
Og jeg
tror, at hun har ret. Målgruppen for Refworks Vidensbank er nok ret ligeglade,
hvis de bare får de informationer, som de har brug for. Og det kan mit eksempel med underviseren, der i fredags stod med et akut Refworks-problem, understøtte.
Hun fik hurtigt svar på sit spørgsmål via Refworks Vidensbank, og det er vel
det vigtigste?
Referencer
Adams, R. (2013). Blogging in context: Reviewing the
academic library blogosphere. The Electronic Library, 31(5), 664-677.
doi:http://dx.doi.org/10.1108/EL-05-2012-0054
Downes, S. (2004). Educational blogging. Educuse
Review, (September/October), 14-26.
Kyrnin, J.Wikis, blogs, weblogs, web pages who cares?:
No matter what you call it, a web page is still a web page. Retrieved 10/05,
2013, from http://webdesign.about.com/od/authoring/a/aa062005.htm
Ingen kommentarer:
Send en kommentar